Skal gi europeere smaken av fjellet
Fjell Norge er igjen plukket ut som én av tre regioner som skal representere Norge under Internationale Grüne Woche i Berlin 2019. Fjellområdene, som strekker seg fra Røros-traktene i nord, til Setesdal i sør, skal med dette fremme fjellets smaker og opplevelser, for andre år på rad, på en av verdens største mat- og reiselivsmesser.
– Debuten på Internationale Grüne Woche i fjor ga mersmak for Fjell Norge. Vi har tro på at vår kombinasjon av ren og trygg lokalmat, bærekraftig landbruk, og opplevelser helt tett på naturen, er høyst salgbar i Berlin, sier Kari Randen, daglig leder i Fjellnettverket, som er prosjekteier for Fjell Norges deltagelse, i en pressemelding.
Levende bygder og kulturlandskap
De 24 deltagerbedriftene som er plukket ut fra Fjell Norge, strekker seg over fem fylker, men Randen mener de har en klar fellesnevner:
– Våre deltagere representerer levende fjellbygder med stolte tradisjoner. Lokale matprodusenter tilbyr både tradisjonell bondekost og rustikk gourmetmat, og osteprodusentene i regionen er i ferd med å yste seg inn i verdenseliten. I kombinasjon med opplevelsestilbydere spesialisert på utendørsaktiviteter tett på dyr og natur, mener vi at vi har en formel som treffer reiselivstrendene, sier Randen.
Hans Brimi er hovedkokk på Fjell Norges stand, og tar med seg en rekke eksklusive råvarer, som gir maten som blir servert en smak av fjellet. Blant annet står vilt, rakfisk, bær, saftige og sylta grønnsaker, og en rekke oster fra Ostebygda på menyen.
Fremtidens fjellgenerasjon
I tillegg til etablerte mat- og reiselivsbedrifter, har Fjell Norge invitert med seg hele fem kokkelærlinger fra regionen.
– Vår deltagelse på Internationale Grüne Woche har en agenda, som også strekker seg utover messedagene i Berlin. Det er viktig for oss at den yngre generasjonen skal få oppleve etterspørsel og forventninger fra sultne og reiselystne europeere, og bygge stolthet for det vi kan tilby i Fjell Norge, også i fremtiden, sier Randen.
Deltagere fra Hedmark: Røroskjøtt, Fishspot, Søberg Gård, Lundgubben fra Femundmat.
Deltagere fra Oppland: Brimi sæter, Opplæringskontoret Brimi-Kjøken, Valbjør Gard, Noraker Gård, Piltingsrud gard.
Deltagere fra Buskerud: Farmen Fløtterud, Langedrag Naturpark, Harahorn, Bardøla Høyfjellshotell, Ostebygda, Fausko Gjestegard.
Deltagere fra Telemark: Stordalen Gardsbruk, Morgedal Hotell, Bø Hotell, Telemark Opplevelser, Landsverk Gaard.
Deltagere fra Aust-Agder: Dølen Hotel, Bratt Friluftsliv, Setesdal Lefser og Braud, Elgtun
Fakta Internationale Grüne Woche
Internationale Grüne Woche 2019 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 18. og 27. januar. Dette er 84. gang messen arrangeres. IGW er en av verdens største messer for mat, gartneri og landbruk.
På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 65 land. Totalt deltar rundt 1700 utstillere, med over 100.000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 400.000 besøkende.
Norge deltar på messen for 32. gang i 2019
Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin, er ansvarlig for den norske deltagelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.
I 2019 vil det være rundt 90 utstillere fra tre regioner i Norge. Nord-Norge, Trøndelag og Fjell Norge representerer i år Norge, norsk matkultur og reiseliv i Berlin.
Fjellnettverket har tatt initiativ til å samle aktørene i fjellområdene, for å styrke mat og reiseliv. Fjell Norge deltar som egen region for andre gang i 2019. I år deltar Fjell Norge med 24 utstillere.
Regionene har utarbeidet egne menyer, og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden. Fjell Norge har satt sammen en meny med 15 retter, med de beste råvarene og produktene fra regionen. Over 30 produsenter leverer varer til menyen.
Internationale Grüne Woche-deltagelsen til Fjell Norge skal bygge fjellområdene som mat- og reiselivsdestinasjon. Målet er å styrke regional matkultur og reiseliv gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling.
Fakta om Fjellnettverket
Fjellnettverket er et politisk nettverk for kommuner, regionråd og fylkeskommuner i Sør-Norge, der fjellet er en viktig del av ressursgrunnlaget. Nettverket arbeider for å sette viktige spørsmål for fjellbygdene på dagsordenen, for å skape livskraftige bygder. Fjell Norge, som egen region på Internationale Grüne Woche, er en del av arbeidet til Fjellnettverket, for å øke verdiskapingen rundt mat og opplevelser i fjellkommuner. Deltagelsen i Berlin er en del av en satsing for å styrke fjellområdene som reiselivs- og matdestinasjon.
Foto: Fjell Norge skal gi tyskere smaken på fjellet. Fotograf: Cathrine Dokken.